TOP10 nejlepších závodů a tratí historie motorsportu
8. místo: Pikes Peak International Hill Climb
Coloradská hora Pikes Peak hostí každé léto ten nejprestižnější a nejznámější závod do vrchu. Také se jedná o druhou nejstarší motoristickou akci na území USA, když první ročník se zde jel už roku 1916. Cílem účastníků z celého světa je co nejrychleji zdolat tuto 19.99 km dlouhou trať čítající 156 zatáček s cílem v nadmořské výšce 4 300 metrů.
V minulosti na atraktivnosti přidávalo, že se závodilo na šotolině a asfalt, což platilo až do srpna 2011, kdy byla cesta na Pikes Peak kompletně vyasfaltována. To samozřejmě způsobilo, že následující rok padlo mnoho rekordů v různých třídách. Ten úplně nejrychlejší čas historie zde zajel roku 2013 devítinásobný mistr světa v rally Sébastien Loeb, když se speciálem Peugeot 208 T16 Pikes Peak záludnou trať projel za 8 minut a 13.878 vteřin.
Jedná se o divácky velmi atraktivní záležitost, jelikož se zde závodí ve velkém množství kategorií. Mezi automobily soutěží například elektromobily, auta vycházející ze sériové produkce, závodní trucky, různé vozy bez omezení úprav a další. Na své si přijdou také příznivci motorek a čtyřkolek.
7. místo: Mille Miglia
Mille Miglia je dnes už legendární závod, který se konal v Itálii mezi léty 1927 až 1957. Závodníci se museli vydat na cestu z Brescie do Říma a zpět. To znamená, že závod měřil zhruba 1500 kilometrů, čili asi 1000 římských mil, od čehož se odvíjí také název závodu Mille Miglia.
Závod byl po jedné vážné nehodě v roce 1938, kdy zemřelo několik diváků Mussolinim přerušen a dalších 11 ročníků následovalo až po válce od roku 1947. Rekord této trati nastavil v roce 1955 legendární Stirling Moss spolu se spolujezdcem Denisem Jenkinsonem, když s vozem Mercedes-Benz 300 SLR náročnou trať zdolal za 10 hodin 7 minut a 48 vteřin.
Nebezpečnost a rizikovost Mille Miglia o sobě dala výrazně vědět při ročníku 1957, když při jedné nehodě zemřeli španělský závodník Alfonso de Portago, jeho spolujezdec Edmund Nelson a devět diváků. Po tomto incidentu byl závod zrušen, ale o 20 let později byla zahájena nová tradice v podobě Mille Miglia Storica, což je taková každoroční přehlídková jízda veteránů vyrobených do roku 1957.