TOP10 nejlepších závodů a tratí historie motorsportu
Za více než 100 let existence motoristického sportu se závodilo na těch nejrůznějších místech a tratích. Některé z nich doslova psaly historii celého motorismu. A zde je takový mix deseti z těch nejvýznamnějších závodů a okruhů pro automobilové, ale také motocyklové závodění.
10. místo: Baja 1000
Baja 1000 je bezpochyby jedním z nejznámějších offroadových závodů světa, když se v podstatě jedná o severoamerickou obdobu populárního Dakaru. Název závodu pochází od jména mexického poloostrova Baja California, kde se tato akce každý třetí týden v listopadu koná.
Základy pro Baja 1000 položili v roce 1962 motorkáři Jack McCormack, Walt Fulton a Bud Ekins, protože chtěli otestovat své terénní motorky. Jejich závod vyvolal velký ohlas a tak následovaly další pokusy o napodobení jejich výkonu, když od roku 1967 se závod jezdí každoročně pod dnešním jménem Baja 1000.
Jak už název napovídá, tak se jezdí na 1000 mil s výjimkou roku 2000, kdy se závodilo na dvojnásobné vzdálenosti. S obtížnou tratí se musí vypořádat motorky, auta, trucky nebo čtyřkolky, kterým situaci často znepříjemňují diváci tím, že jim do cesty staví různé překážky a skoky, což přidává na nebezpečnosti a bohužel to bývá důvodem mnoha nehod a zranění.
9. místo: Targa Florio
Targa Florio je jeden z těch nejstarších automobilových závodů historie, jelikož jeho začátek se datuje do roku 1906, kdy jej založil obchodník s vínem a závodník Vincenzo Florio. Trať byla vytyčena v sicilském pohořím Madonie a jednalo se o mimořádně složitou trasu vedoucí po úzkých šotolinových cestách.
Závod se nejezdil po stejné trati a na stejnou vzdálenost, několikrát se jelo dokonce podél Sicílie. Úplně první ročníky se konaly na zhruba 148 kilometrového okruhu čítajícím odhadem 2 000 zatáček, tato trať byla později dvakrát zkrácena. Střední varianta měla 108 kilometrů a asi 1 400 zatáček, to nejkratší a nejnovější měřila 72 kilometrů a 900 zatáček.
Takto náročný závod byl velkou výzvou pro všechny tehdejší závodníky a zúčastnila se ho také Eliška Junková, která na Targa Florio v roce 1928 dojela na pátém místě. Vzhledem k tomu, že auta byla čím dále rychlejší a závod tím pádem nebezpečnější, tak se v roce 1977 jel naposledy.
Za celou historii během závodu zemřelo 9 lidí, což je v porovnání s podobnými akcemi relativně malé číslo a to hlavně díky velmi klikaté trati, kde se nedosahovalo tak velkých maximálních rychlostí. Automobilka Porsche pojmenovala model 911 Targa právě na počest závodu tohoto slavného závodu, ve kterém jejich vozy dokázaly získat rekordních 11 vítězství.