10 vynálezců, kteří pomohli vytvořit dnešní svět
Celá lidská historie je protkána neustálou potřebou vytvářet pokrok a vymýšlet nové věci, které poslouží k usnadnění života. Některé z těchto převratných objevů máme neodmyslitelně spojeny s jejich autory a na druhé straně existují věci, které používáme každý den a jejich tvůrce je nám neznámý.
V tomto žebříčku se setkám s desítkou vynálezců z obou dvou těchto skupin. Ale jedno mají společné. A to, že jejich produkty každý den ovlivňují životy lidí z celého světa.
10. místo: Georges de Mestral a převrat ve spojování věcí
Cesta k revolučním vynálezům velmi často započne běžným incidentem, který poslouží jako inspirace k něčemu, co ovlivní miliony životů. Podobně na tom je také příběh vzniku suchého zipu, jenž se začal psát v roku 1948 v Alpách, kam si vyrazil elektroinženýr Georges de Mestral se svým psem.
Švýcar si všiml, že srst psa a také jeho oblečení jsou plné semen z lopuchů, která se strašně špatně sundávala. Napadlo ho tedy se na kuličky podívat více zblízka pod mikroskopem, kde následně zjistil, že jejich povrch je tvořen malými háčky. Toto zjištění mu nedalo spát a neustále přemýšlel nad tím, že by tímto principem mohl rychle a efektivně spojovat různé věci.
Rozhodl se tedy zariskovat a vzít si bankovní úvěr 150 000 dolarů, což mu mělo zajistit dostatek prostředků pro experimenty. Georges de Mestral následně zjistil, že nejvhodnějším materiálem na háčky bude nylon a v roce 1955 pro svůj vynález konečně získal patentovou ochranu. Sám svůj výtvor nazval jako Velcro a tedy jako složeninu slov velours (samet) a crochet (háček).
9. místo: Mary Andersenová ovlivnila celý autoprůmysl
I když je automobilový průmysl spíše mužskou záležitostí, tak jeden z nejdůležitějších prvků každého automobilu vymyslela žena. A to Mary Andersenová dokonce nebyla ani žádnou vynálezkyní, ale jejím oborem bylo pronajímání a obchodování s realitami.
Američanka si v zimě roku 1903 vyrazila do New Yorku a všimla si, že řidiči automobilů i tramvají musejí poměrně často zastavovat, aby si očistili přední sklo. Ihned ji přišel na mysl nápad na stěrač předního okna, který by byl ovladatelný z kabiny vozidla.
Po návratu domů se pustila do vývoje a vytvořila první skutečně funkční stěrač v historii. Svůj vynález si následně také patentovala. Výtvor se pokusila prodat, ale neúspěšně. Tento patent vypršel v roce 1920 a právě ve 20. letech začal masivní nárust automobilismu a Cadillac jako první roku 1922 zařadil stěrače standardní výbavy vozu.