JenTop10.cz

Žebříčky a zajímavosti

10 nejvíc ikonických závodních aut historie rally

8. místo: Peugeot 205 T16

Peugeot 205 T16 francouzská automobilka připravovala pro závody v dnes už legendární skupině B. Vůz v letech 1984 až 1986 dokázal ovládnout 16 závodů mistrovství světa, když v drtivé většině případů se tak stalo s triem finských pilotů Ari Vatanen (5x), Timo Salonen (7x) a Juha Kankkunen (3x). Jeden triumf s 205 T16 si připsal také Francouz Bruno Saby. Tovární tým vedený Jeanem Todtem získal dva tituly mezi konstruktéry a shodně dva také mezi jezdci s Timo Salonenem a Juhou Kankkunenem. Většinu těchto úspěchů vybojovala modernizovaná verze Peugeot 205 T16 Evo2, která závodila od roku 1985. Po zrušení populární skupiny B tyto vozy ovládly také prestižní Rally Dakar v letech 1987 (Ari Vatanen) a 1988 (Juha Kankkunen). Samozřejmě vzniklo také provedení pro silniční provoz v sérii čítající 200 kusů a ve své době se řadilo k nejsportovnějším hatchbackům na trhu.

7. místo: Lancia 037

Lancia 037 se v první polovině 80. let účastnila závodů ve skupině B, když v roce 1987 jezdci s tímto vozem pro italskou automobilku vyjeli titul mistra světa mezi konstruktéry. Umístění na prvních místech následovala i v následujících třech letech v podobě dvou druhých a jedné třetí pozice. Oproti hlavním konkurentům se Lancia 037 zásadně odlišovala v tom, že používala pouze náhon na zadní kola, kdežto soupeři měli poháněny obě nápravy. I přes tuto zdánlivou nevýhodu dokázala Lancia 037 vybojovat řadu úspěchů. Jednalo se o sportovně úspěšné období pro italskou značku, když 037 byla takovým pokračovatelem populárního modelu Stratos a to hlavní triumfy výrobce ještě čekaly v podobě Delty na přelomu 80. a 90. let. Vzhledem k pravidlům skupiny B světlo světa spatřilo také více než 200 exemplářů homologovaných pro silniční provoz, jejichž cena se dnes v závislosti na stavu může vyšplhat i na hodnoty okolo 10 milionů korun.