JenTop10.cz

Žebříčky a zajímavosti

10 nejvíc ikonických závodních aut historie rally

Historie motoristického sportu přinesla řadu významných osobností, ale ty by svých úspěchů nedosáhly, kdyby neměly špičkovou techniku. To platí ve všech disciplínách a rally tedy není žádnou výjimkou. A právě na to se zaměříme v tomto žebříčku, který zahrnuje výběr těch pravděpodobně největších ikon mezi závodními speciály, které se od 70. let minulého století zapojily do bojů o světové vavříny.

10. místo: Alpine A110

Alpine A110 v seznamu největších ikon rally rozhodně nemůže chybět, jelikož se jedná o jeden z nejúspěšnějších vozů té nejranější fáze závodů rally. Zároveň se stal nejznámějším modelem malé francouzské automobilky. První výhru si vůz poháněný motorem Renault na závodech připsal v roce 1971 v Monte Carlu, tedy dekádu po uvedení prodejní verze. Další závodní úspěchy následovaly a Alpine A110 ovládlo také první ročník mistrovství světa v roce 1973. V té době probíhalo hodnocení pouze týmů a ne jezdců. To byly ovšem poslední velké triumfy, jelikož poté nastoupila nadvláda další legendy rally a to Lancie Stratos. Alpine A110 velmi úspěšně závodilo také v tehdejším Československu, když Vladimír Hubáček s tímto vozem třikrát zvítězil v prestižní zlínské Barum Rally a také získal několik titulů celkového šampiona.

9. místo: Lancia Stratos

Lancia Stratos patří k nejikoničtějším rally speciálům všech dob a to svým vzhledem a samozřejmě také skvělými výsledky, když se v letech 1974 až 1976 mohla italská automobilka radovat z titulů mezi konstruktéry. To v roce 1977 se Ital Sandro Munari stal historicky prvním šampionem mezi jezdci. Stratos se stal prakticky prvním vozem, který byl konstruován přímo pro rally, což se pochopitelně projevilo na trati. Pohonná jednotka měla svůj původ ve Ferrari Dino, když v závodním provedení dávala výkon 280 koní a verze přeplňovaná turbodmychadlem KKK měla až 560 koní, ale ta nebyla moc spolehlivá. Aby Stratos získal homologaci pro závodění, tak automobilka Lancia vyrobila také 500 kusů civilního provedení, jehož výkon 190 koní vůz dokázal rozjet na stovku za asi 5 vteřin a maximální rychlost dosahovala přes 220 km/h, což bylo na 70. léta minulého století velmi solidní.